Miten mukaan

Jokainen seurakunta on Liikkuva seurakunta. Seurakunnan ei tarvitse erikseen hakea Liikkuva seurakunta -statusta, vaan avoimella lähdekoodilla kaikki materiaali ja ideat ovat käytössä. Esim. Liikkuva seurakunta -logoa voi tehdä oman seurakunnan nimellä ”Tuusulan Liikkuva seurakunta”.

Liikkuva seurakunta -toimintamalli on käytettävissä myös esim. ulkosuomalaistyössä, koulutuksissa, eri seurakunnissa. Meidän on hyvä tehdä näkyväksi kuinka paljon seurakunnissa liikutaan ja liikutetaan. Seurakuntien liikunta-agentit ovat yhteyshenkilöinä.

Toimintamallia on kehitetty pilottiseurakunnissa, joita oli ympäri Suomen. Toiminta on ollut koko ajani avointa kaikille seurakunnille ja toimintamalleja voi ottaa käyttöön omalle yhteisölle sopivalla tavalla. Alapuolella on diaesitys, joka sisältää 4 askelta liikkuvammaksi seurakunnaksi sekä konkreettisia vinkkejä.

1. Näkyväksi tekeminen

Käykää läpi ja kirjatkaa ylös, mitä kaikkea jo nyt teette. Saatatte yllättyäkin, kuinka paljon hyviä käytänteitä seurakunnassanne on jo olemassa! Näitä kannattaa mainostaa ja laittaa omille nettisiuillekin esille.

2. Lisää liikettä omaan työarkeen

Jokainen miettii, miten henkilökohtaisesti omassa työssä voisi lisätä liikettä. Voisinko ottaa käyttöön seisomatyöpisteen, käyttää selkäpalloa istuessa tai kävellä portaat useammin?

3. Lisää liikettä työyhteisöön

Voisimmeko lisätä kävelykokouksia työyhteisön arkeen, pyytäisinkö työkaveria taukokävelylle? Voisimmeko saada liikuntaseteleitä tai käyttää tunnin viikossa työajasta liikuntaan?

4. Liikkuminen yhdessä seurakuntalaisten kanssa

Voisinko tehdä vanhuksen kanssa pienen sydänjumpan kotikäynnin yhteydessä? Voisimmeko järjestää vaikkapa teologisen iltakävelyn tai raamattuluennolla tauottaa istumista?

• Erinomainen työkalu oman ja työyhteisön arjen liikkumisen tutkimiseen on Aktiivisempi arki -työpaja, joka sisältää työpajan vetäjän ohjeet, videon sekä valmiit työpohjat
  • Liikkuvan koulun sivuilta löytyy myös seurakuntien käyttöön sopivaa materiaalia: Liikkuva koulu

Congregation on the move – brief in english

Jos kiinnostuit enemmän, ota yhteyttä